Miten liiketoiminnalla voidaan tehdä hyvää? Kolmella askeleella alkuun

Miten liiketoiminnalla voidaan tehdä hyvää? Yritystoiminnan pitäisi ratkoa yhteiskunnallisia ongelmia, ei aiheuttaa niitä. Yksinkertainen vastaus on luomalla yhteiskunnallista arvoa. Mitä se tarkoittaa?

Yhteiskunnallisen ja jaetun arvon luominen

Yhteiskunnallisen ja jaetun arvon luominen liiketoiminnassa ovat omiaan sitomaan merkityksen yritystoimintaan. Kestävyyden näkökulmasta, molemmissa käsitteissä sidosryhmien ja niihin kohdistuvien vaikutusten ymmärtäminen on liiketoiminnan ytimessä.

Yhteiskunnallinen arvonluonti (Social Value Creation) tarkoittaa yksinkertaistaen, että liiketoiminnalla ratkaistaan sosiaalisia haasteita. Se voi ulottua myös laajemmin ekologiseen ja kulttuuriseen kestävyyteen. Esimerkiksi sosiaalinen yrittäjyys voi edistää ympäristöystävällisiä ratkaisuja tai kulttuurisen monimuotoisuuden säilymistä, mikä laajentaa arvonluonnin ulottuvuutta pelkästään taloudellisen tai sosiaalisen hyödyn sijaan.

Jaetun arvon käsitteessä (Shared Value Creation) yritys nähdään osana laajempaa ekosysteemiä, jossa menestys riippuu kaikkien sidosryhmien hyvinvoinnista.

3 askelta miten tunnistaa kestävyysseikat ja integroida yhteiskunnallinen arvonluonti brändiin

Lähestymme liiketoimintaa ja viestintää aina vastuullisuuden näkökulmasta, sillä sen me osaamme. Seuraavat kolme askelta ovat hyvä alku aloittaa vastuullisuuden huomioiminen brändin rakentamisessa.

1. Selvitä baseline: Miten toimintasi vaikuttaa ihmisiin ja ympäristöön?

Lähtökohta on aina ymmärtää mitkä ovat organisaation olennaisimmat vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön. Vasta kun tiedät nykytilan, voit kehittää vastuullisuutta ja siitä viestimistä. Tärkeää on myös ymmärtää olennaisuuden käsite, eli keskittyä vastuullisuustyössä niihin asioihin, joilla on isoin merkitys niin ihmisille, ympäristölle kuin liiketoiminnallekin.

2. Tunnista sidosryhmäsi: Keihin liiketoimintasi vaikuttaa positiivisesti?

Keihin tekemämme liiketoimintapäätökset vaikuttavat? Yllättävän moni yritys ei huomioi tai tunnista kaikkia sidosryhmiä, joihin heidän liiketoimintansa vaikuttaa. Sidosryhmien ja heidän tarpeiden tunnistaminen myös vastuullisuuden osalta auttaa palvelemaan heitä paremmin. On myös vaikea markkinoida ja viestiä, jos ei tiedä, keihin viestin pitäisi vedota.

3. Ymmärrä missiosi: Mikä on yrityksesi tarkoitus?

Mitä liiketoiminnallanne tavoittelette ja miksi? Onko liiketoiminnalla jokin isompi tarkoitus? Mikä on arvopohja, jolle toiminta rakentuu? Mieti merkityksellisyyttä kaikkien positiivisten vaikutusten kohteena olevien sidosryhmien näkökulmasta.

Kun nämä kolme asiaa on selvitetty, brändin ja avainviestien rakentaminen vastuullisuuden pohjalle on jo paljon helpompaa!

Haluatko kirkastaa brändiäsi aidon, vastuullisen tekemisesi pohjalta?

Jo kahden tunnin työpajassa pystymme pureutumaan siihen, minkälaista yhteiskunnallista arvoa liiketoimintasi tuottaa, keitä ovat ne ihmisryhmät, joihin liiketoimintasi vaikuttaa positiivisesti sekä mitkä ovat ne avainviestit, joilla voit tavoitella näitä kohderyhmiä.

Vastuullisuusviestinnän lisäksi voit kysyä meiltä vastuullisuusvalmennuksia ja -työpajoja oli kyse yksittäisistä sparrauksista tai laajemmista kokonaisuuksista. Teemme vastuullisuudesta ymmärrettävää ja tuemme vastuullisuustyön sitomista osaksi arkea ja päätöksentekoa.

Ota yhteyttä:
📩 hanna.liappis@taigawise.fi 📞 +358 40 099 2389
📩 susanna.larkas@taigawise.fi 📞 +358 41 433 1882